سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا زگیل تناسلی خود به خود از بین می رود؟

درباره از بین رفتن خود به خود زگیل تناسلی باید گفت که در مواردی بیماران مبتلا به عفونت اچ پی وی دچار زگیل یا تبخال تناسلی نمی شوند و ویروس خود به خودی از بین می رود. همچنین ممکن است افرادی به این بیماری مبتلا شوند و هیچ گاه از وجود این ویروس در بدن خود مطلع نباشند.

ویروس پاپیلومای انسانی یا همان تبخال تناسلی عامل ایجاد کننده بیماری مرتبط با خود این ویروس است که به راحتی از طریق رابطه جنسی انتقال می یابد. انتقال این ویروس ارتباطی با جنسیت فرد مبتلا ندارد و هم زنان و هم مردان در معرض ابتلا این بیماری به این بیماری قرار دارند.

این ویروس می تواند از طریق بزاق دهانی و پوست نیز منتقل شود. و در نتیجه تمام این انتقال ها در موارد زیادی به صورت خود به خودی روی می دهند. بنابراین این ویروس با تماس جنسی واژینال و مخاط دهانی سرایت پیدا می کند. و انتقال آن لزوما منحصر به رابطه مقعدی و واژنی نیست.

اما برای جلوگیری از انتقال خود به خودی این بیماری می توان از مواردی مراقبتی در این باره استفاده نمود که عبارتند از:

• استفاده از کاندوم های بهداشتی
• رعایت ریز به ریز نکات بهداشتی مثل شستشوی فردی مثل مسواک زدن

اما استفاده از کاندوم مشکلاتی هم در پی دارد, به عنوان مثال هنگام استفاده از کاندوم ممکن است تمام سطح روی آلت تناسلی را نپوشاند و در نتیجه سطح پوستی آلت تناسلی زخم شده و در پی آن عفونت کند.

ویروس پاپیلومای انسانی در حالت کلی از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و این انتقال به صورت ظاهری توسط زگیل ها و تبخال صورت می پذیرد و نکته مهم این است که حتی پس از بین رفتن تبخال ها ویروس در بدن باقی می ماند و امکان سرایت آن وجود دارد.

 

?

آیا زگیل تناسلی خود به خود از بین می رود

همان طور که گفته شد در موارد اندکی این بیماری از راه رابطه دهانی منتقل می شود و این انتقال باعث به وجود آمدن تبخال بر روی صورت و بدن میزبان می شود.

اما در مورد انتقال واژنی علاوه بر ایجاد زگیل بر روی ناحیه تناسلی فرد و بدن میزبان برعکس این قضیه هم صدق می کند. به این معنا که ممکن است ناحیه مقعدی فرد مقابل نیز دچار زگیل مقعدی شود.

از موارد خطرناک انتقال این ویروس, انتقال آن هنگام زایمان از مادر به کودک است. البته این مورد نیز به ندرت رخ می دهد. پس طبق موارد گفته شده در بالا زگیل تناسلی از طریق موارد زیر سرایت می کند.

• بوسیدن دو فرد ناقل بیماری
• از طریق در آغوش کشیدن دو بیمار
• استفاده از حوله مشترک
• مسواک مشترک
• صندلی مشترک توالت فرنگی
• لیوان و بشقاب مشترک
• و مخصوصا شنا در استخر عمومی ای که افراد ناقل این ویروس درون آن شنا می کنند.

اما این بیماری به صورت خود به خودی و با توجه به موارد بالا منتقل می شود. نکته جالب این است که تعدادی از بیماران مبتلا به عفونت اچ پی وی دچار تبخال تناسلی نمی شوند و ویروس خود به خودی از بین می رود.

بنابراین ممکن است افرادی به این بیماری مبتلا شوند و هیچ گاه از وجود این ویروس در بدن خود مطلع نباشند. شکل ظاهری ویروس به شکل برآمدگی های گوشتی ریز و درشت است و زمان ظاهر شدن و ایجاد شدن آن بر روی پوست به اندازه سه تا چهار هفته تا چند سال به طول می انجامد.

ممکن است به صورت خود به خود این برآمدگی ها و زایده های گوشتی و تغییرات پوستی در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد همراه با خارش های شدید و سوزش همراه باشد.

اگر احیانا این ویروس در بدن میزبان رشد و نمو پیدا کرد, راه های درمان زگیل و از بین رفتن خود به خود زگیل تناسلی به شکل تبخال, محل و تعداد زگیل ها بستگی دارد.

اکثر زگیل ها پس از شروع دوره درمان به صورت خود به خود از بین می روند و در موارد اندکی باعث ایجاد بیماری های مرتبط خطرناک به این ویروس می شوند.

در نتیجه با توجه به گفته های بالا می توان نتیجه گرفت که چون این نوع بیماری از انواع ویروس است, بنابراین پس از درمان قطعی زگیل تناسلی هم ممکن است نوع خاموش آن در بدن باقی بماند. پس همیشه لازم است که موارد بهداشتی و پزشکی در مورد این ویروس رعایت شود.

منبع: دکتر اچ پی وی